Label Academy
July 30, 2023
Label Academy
July 30, 2023

PRINTING INDUSTRIES NEWS

 

محمدرضا سزاوار، مدیرعامل گروه همتا در گفت‌وگو با ماهنامه صنعت چاپ

پذیرای مدیران واحدهای چاپ و بسته‌بندی ایران است

عنوان «تنها شرکت‌کننده ایرانی در نمایشگاه دروپا ۲۰۲۴» به‌خودی‌خود، گویای ویژگی منحصربه‌فرد شرکتی است که یک‌تنه همه سختی‌های این کار را به جان می‌خرد و هزینه آن را می‌پردازد، تا نام صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران را در این آوردگاه بزرگ بین‌المللی به نمایش بگذارد.
گروه همتا کوشیده است برای حضور آبرومند در بزرگترین نمایشگاه صنعت چاپ جهان، همه توان خود را به کار بگیرد و هزینه کند، تا در کنار شرکت‌های رنگارنگ که از سراسر جهان در آنجا حضور پیدا می‌کنند، چیزی کم نداشته باشد.
روایت این تلاش خودجوش و مسئولانه را از زبان محمدرضا سزاوار؛ مدیرعامل گروه همتا در گفت‌وگو با ماهنامه صنعت چاپ در اینجا می‌خوانید.
محمدرضا سزاوار از مسافران ایرانی دروپا، مدیران واحدهای چاپ و بسته‌بندی ایران که از ۸ تا ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ به دوسلدورف می‌روند، دعوت می‌کند، غرفه گروه همتا را خانه خود بدانند.

وعده ما در غرفه گروه همتا در سالن ۱۰ نمایشگاه دروپا ۲۰۲۴.
با خبر شدیم که گروه همتا در نمایشگاه دروپا ۲۰۲۴ غرفه‌ای خواهد داشت. خیلی جالب است که علیرغم تحریم‌ها و محدودیت‌ها، گروه همتا چنین تصمیمی گرفته است. انگیزه شما از گرفتن غرفه در دروپا با این همه هزینه چیست؟
گروه همتا تنها شرکت ایرانی است که در دروپا ۲۰۲۴ غرفه دارد و ما از این حضور بسیار خوشحال هستیم و به خود می‌بالیم. تردیدی نیست صنعت چاپ و بسته‌بندی در ایران علیرغم همه تحریم‌ها و محدودیت‌ها پتانسیل بالایی دارد و حضور یک نماینده از ایران، اگرچه چندان چشمگیر نیست ولی می‌تواند شمه‌ای از این پتانسیل را در یک اکوسیستم بین‌المللی به نمایش بگذارد. همان‌گونه که به آن اشاره کردید، شرکت در نمایشگاه دروپا به‌عنوان غرفه‌گذار هزینه زیادی دارد ولی به نظر ما ارزشش را دارد. غرفه همتا در دروپا می‌تواند تکه‌ای از کشورمان و تصویری از صنعت چاپ ایران باشد. جایی که اهالی خانواده چاپ ایران می‌توانند در آن با یکدیگر، همکاران ما و متخصصان خارجی در فضایی گرم و دوستانه تعامل و تبادل اطلاعات کنند.
علاوه بر گرفتن غرفه، ما سوپرایزهای دیگری هم برای هموطنان عزیزمان داریم بد نیست این نکته را نیز یادآور شوم که دوره گذشته غرفه همتا در سالن ۱۵ بود ولی امسال در سالن ۱۰ در کنار بزرگان صنعت، حضور داریم.
درباره متراژ و غرفه‌آرایی و فضای غرفه گروه همتا در نمایشگاه دروپا ۲۰۲۴ کمی توضیح دهید.
غرفه ما در دروپا حدود ۳۰ متر مربع است، طراحی و اجرای آن نیز توسط یک شرکت معتبر و شناخته‌شده اروپایی به زیبایی و با هزینه فراوان انجام شده است تا بازدیدکنندگان بتوانند به‌راحتی در فضای گرم و صمیمی و مدرن آن با یکدیگر ملاقات و گفت‌وگو کنند. در غرفه از تجهیزات سمعی و بصری مدرن نیز برای ارائه اطلاعات و جذب مخاطب به خوبی به‌صورت تخصصی استفاده می‌شود
سابقه حضور شما در دروپا چیست؟ از دروپا ۲۰۰۶ چه دستاوردی نصیب گروه همتا شد؟
سابقه حضور ما در دروپا به سال ۲۰۱۶ باز می‌گردد. در سال ۲۰۱۶ غرفه بزرگتری در اختیار داشتیم و استقبال بسیار خوبی نیز از غرفه ما شد. علاوه بر چاپخانه‌داران و دست‌اندرکاران صنعت چاپ، مسئولان و متولیان صنعت چاپ ایران از سازمان‌های مختلف از جمله وزارت ارشاد، وزارت صنایع و اتحادیه چاپخانه‌داران غرفه ما را به یک محفل پرجنب‌وجوش ایرانی در دل دروپا تبدیل کردند. شرکت‌های مختلف خارجی که می‌خواستند بازار ایران را هدف قرار دهند نیز به غرفه ما می‌آمدند و مذاکرات مفید و سازنده‌ای با آن‌ها داشتیم.
گفتنی است که در سال ۲۰۱۶، غرفه گروه همتا یکی از پربازدیدکننده‌ترین غرفه‌ها معرفی و از آن تقدیر شد. این موفقیت به لطف مراجعه پرشمار هموطنان به دست آمد.
حضور ما در دروپا ۲۰۲۶ سکویی شد برای توسعه و گسترش فعالیت‌های گروه همتا و شناساندن پتانسیل بازار ایران به بازدیدکنندگان از دیگر کشورها. پرش غرفه همتا از سالن ۱۵ به سالن ۱۰، خود گویای ارتقای جایگاه این شرکت است.
از گروه همتا چند نفر در غرفه هستند؟ آیا به جز بازدیدکنندگان ایرانی، برای سایر بازدیدکنندگان از کشورهای همسایه هم چیزی برای ارائه دارید؟
از گروه همتا چندین نفر در غرفه حضور خواهند داشت که پاسخگوی عزیزان بازدیدکننده باشند. همچنین هموطنان را به غرفه‌های تخصصی هدایت خواهند کرد. اولویت ما در دروپا ارائه خدمات و اطلاع‌رسانی به هموطنان عزیز است ولی ما بازدیدکنندگان کشورهای دیگر به‌ویژه از خاورمیانه را نیز مخاطبان خود می‌دانیم. فعالیت‌های گروه همتا به ایران محدود نمی‌شود. ما در اروپا و خاورمیانه هم فعالیت داریم و دفاتری نیز دایر کرده‌ایم. یکی از خدماتی که ما ارائه می‌دهیم، دادن اطلاعات به کسانی است که مایلند در ایران و کشورهای همسایه ایران، در زمینه صنعت چاپ و بسته‌بندی سرمایه‌گذاری کنند. ما از دانش و منابع ارزشمندی برای ارائه پیشنهاد طرح‌های سرمایه‌گذاری برخورداریم. همان‌طور که مستحضر هستید، ما نمایندگی ده‌ها شرکت معتبر و نام‌آشنا در صنایع چاپ و بسته‌بندی، صنایع پلاستیک و صنایع تبدیلی تخصصی و نیز مواد مصرفی خاص را داریم که به‌عنوان مثال می‌توانم به شرکت‌های نیلپیتر، RMGT و Artibal اشاره کنم. در نمایشگاه دروپا ما در مورد تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز برای راه‌اندازی چاپخانه‌های تجاری و بسته‌بندی اطلاعات موثر و کاربردی ارائه می‌کنیم.
از میان بازدیدکنندگان ایرانی بیشتر چه گرایش و تخصص‌هایی مخاطب شما هستند؟
ما می‌توانیم پاسخگوی بازدیدکنندگان ایرانی با انواع گرایش‌ها و تخصص‌ها باشیم. چون در زمینه ارائه ماشین‌آلات چاپ، عملیات تبدیلی، پیش از چاپ، مواد مصرفی، قطعات یدکی، چاپ دیجیتال و کارت‌های بانکی و موارد دیگر تخصص داریم و با بزرگترین شرکت‌های سازنده ارتباط نزدیک داریم. برخی از سازندگانی که ما با آن‌ها همکاری می‌کنیم در دروپا غرفه دارند. ما تصمیم داریم تورهایی نیز برای کسانی که مایلند از مراکز تولیدی و ساخت تجهیزات همکاران ما بازدید کنند، ترتیب دهیم.
آیا اطلاع‌رسانی خوبی برای خانواده چاپ ایران انجام داده‌اید که بدانند یک غرفه ایرانی به نام همتا در نمایشگاه می‌تواند پاتوق آن‌ها باشد؟
ما صدها نامه به چاپخانه‌داران، مسئولان و متولیان صنعت چاپ ایران ارسال و آن‌ها را دعوات کرده‌ایم تا از غرفه ما بازدید کنند. برای کسانی که نیاز به دعوت‌نامه برای دریافت ویزا داشته‌اند، دعوت‌نامه گرفته‌ایم و برای گرفتن وقت مصاحبه و ارائه مدارک نیز به آن‌ها کمک کردیم. در ماهنامه صنعت چاپ نیز اطلاع‌رسانی کرده و از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز برنامه‌های خودمان برای حضور در دروپا اعلام کرده‌ایم.
در ایام برگزاری نمایشگاه دروپا چه خدماتی می‌توانید به بازدیدکنندگان ایرانی ارائه دهید؟
در ایام برگزاری نمایشگاه علاوه بر خدمات اطلاع‌رسانی، ما می‌توانیم به‌عنوان یک راهنما و مشاور به عزیزان ایرانی خدمت کنیم. برای پاسخگویی به نیازهای آن‌ها یک نقشه راه در اختیارشان قرار دهیم و به آن‌ها توصیه کنیم از چه غرفه‌هایی بازدید کنند. علاوه بر آن غرفه ما نیز به‌عنوان یک خانه و یک محل گفت‌وگو و حتی دمی آسودن و خستگی در کردن در اختیار اهالی صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران خواهد بود.
ویژگی این دوره نمایشگاه دروپا را چه می‌دانید و برای گروه همتا چه تفاوتی با حضور این شرکت در دروپا ۲۰۱۶ دارد؟
پس از غیبت ۸ ساله، دروپا ۲۰۲۴ باز دیگر درهای خود را در روز ۸ خرداد به روی بازدیدکنندگان خواهد گشود. برگزارکنندگان دروپا اعلام کرده‌اند که بیش از ۲۰۰ هزار نفر از نمایشگاه بازدید خواهند کرد و برخلاف آنچه همه تصور می‌کنند، شرکت‌ها امسال تجهیزات جدید فراوانی به نمایش خواهند گذاشت و بار دیگر قدرت صنعت چاپ و بسته‌بندی جهانی را به نمایش خواهند گذاشت. شخصا عقیده دارم حضور در دروپا اهمیت فراوانی دارد. زیرا دروپا میثاق‌گاه صنعت‌گران چاپ است که از تمام دنیا جمع می‌شوند. کشف این همه شرکت بزرگ و متخصص در یکجا، رویدادی مهم است که چهار سال یک‌بار شکل می‌گیرد. این فرصت را نباید از دست داد. دروپا چیزی نیست که آن را کنسل کنیم. صنعت چاپ ایران می‌بایست در این رویداد بزرگ جهانی نماینده‌ای می‌داشت. گروه همتا این مسئولیت را به عهده گرفت. امیدوارم هموطنان عزیز و دست‌اندرکاران صنعت چاپ از این حرکت حمایت کنند و از غرفه خودشان در سالن ۱۰ حتما بازدید کنند.
در دروپای ۲۰۱۶ نمایندگی شرکت‌ها در خاورمیانه آمدند و به ما تبریک گفتند و حرکت این شرکت ایرانی آن‌ها را به وجد آورده بود.
انتظار شما آن است که پس از دروپا شاهد چه تغییر و تحولی در کسب‌وکار خود باشید؟
انتظار من این است که پس از دروپا با ایده‌های جدید برای توسعه و گسترش و انگیزه‌های قوی‌تر به ایران برگردیم و از آنچه در دروپا آموختیم برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مشتریانمان بهره ببریم.
سال ۱۴۰۳ را برای خانواده چاپ و بسته‌بندی ایران چگونه می‌بینید، چشم‌انداز شما چیست؟
در سال ۱۴۰۳ با چالش‌های فراوانی روبه‌رو خواهیم شد. افزایش نرخ ارز، کمبود نقدینگی، مشکلات ناشی از تحریم و موارد دیگر. با این حال نباید ناامید بود. من معتقدم در سخت‌ترین شرایط با تکیه به نیروی کار متخصص و متعهد و ایده‌های نو و جدید می‌توان موفق شد و به کسب‌وکار خود رونق بخشید. رمز موفقیت در حرکت، ریسک‌پذیری، ارائه کیفیت برتر و مشتری‌مداری است. با تمام مشکلات، خوشبختانه مردم ما یاد گرفته‌اند بدون حمایت خاصی از سوی مسئولین و دولت، کار خود را توسعه دهند. به‌همین‌دلیل ما چشم‌انداز روشنی در برابر تولید و صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران می‌بینیم. اکثر صنعت‌گران منتظر حمایت دولت یا اقدامات دولتمردان نمی‌مانند و همیشه رو به جلو هستند. در شرایط خیلی سخت، ما شاهد شرکت‌هایی هستیم که رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌اند. فراموش نکنیم که خیلی از شرکت‌های بزرگ، در بحران بزرگ شده‌اند.
علیرغم تمام مشکلات، من به آینده خوش‌بینم.